expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin 

90% zboží

doprava-img
Rychlá doprava 

až do Vaší garáže

darcek-img
Pečlivě balíme 

aby balík došel v pořádku


První zelené pneumatiky?


Dnešní moderní pneumatiky obsahují přibližně 19% přírodní a 24% syntetické pryže. Jako přírodní složka se k výrobě pneumatik využívá kaučuk, přičemž toto odvětví průmyslu spotřebuje přibližně 73% jeho světové produkce (90% světových zásob přírodního kaučuku se získává z kaučukovníku Pára z jihovýchodní Asie). Mimo jiné se k výrobě gumy využívá i ropa. Podle National Geographic na jednu gumu pro osobní automobil je zapotřebí až 26 litrů ropy. Problémů moderních pneumatik je tak několik. Prvním je využívání fosilních zdrojů při jejich výrobě, a druhým závislost na kaučukovníku, který je citlivý na nemoci, spotřebuje příliš mnoho vody a většinou se pěstuje jen v malé části Asie. Je možné vytvořit ekologičtější moderní pneumatiku s kvalitními vlastnostmi? Podle Bridgestone ano!



Zázrak jménem guayule

Guyaule je dřevitý pouštní keř se stříbřitými lístky (latinský název Parthenium argentatum), který roste v polopouštech a v pouštích jihozápadní části Spojených států a v severní části Mexika. Je odolný vůči suchu a teplu, proto ani v případě globálního oteplování nebude mít na rozdíl od kulturních plodin problém. Zároveň je jeho obrovskou výhodou nízká potřeba zalévání či hnojení. Navíc obsahuje vlastní pryskyřici, která funguje jako přírodní pesticid, takže je odolný proti škůdcům či chorobám.

Guayule  jako zdroj latexu využívali už indiáni před Kryštofem Kolumbem. K hlubšímu výzkumu jeho vlastností došlo ve 20 letech minulého století, poté co brazilské kaučukovníky zasáhla plíseň. Během druhé světové války chtěly Spojené státy rozjet pěstování guayule ve větší míře, protože je Japonsko odstřihlo od přírodních zdrojů kaučuku v Malajsii. Konflikt však skončil dříve a proto byl i tento projekt předčasně zrušen.

Během výzkumů bylo zjištěno, že latex z guayule neobsahuje proteiny způsobující alergickou reakci (klasický latex z kaučukovníku ano). Zároveň lze z tohoto keře vyrábět ethylalkohol. Guayule nelze využít v potravinářském průmyslu či k produkci krmných směsí, takže jeho pěstování nebude zvyšovat cenu potravin.

Firestone Firehawk

Japonská společnost Bridgestone v roce 2012 spustila program pro výzkum guayule, s cílem přinést nové pneumatiky. V roce 2014 byla vybudována experimentální farma ao pár let později začala výroba prototypových pneumatik ve městě Mese v Arizoně. V květnu letošního roku byly nové ekologičtější pneumatiky značky Firestone představeny, a začátkem srpna i nasazeny do závodů IndyCar, které se jezdily v ulicích amerického Nashvillu.

Konkrétně přírodní kaučuk guayule byl použit v boční stěně pneumatik Firestone Firehawk, protože tato oblast je vyrobena z nejpřírodnější gumy. To zachovává stejnou kvalitu a výkon jako stávající závodní pneumatiky. Pneumatiky debutovaly se zeleným nápisem na bočnici, který naznačoval, že jsou něčím výjimečné, i když jejich výkon by měl být v ideálním případě k nerozeznání od ostatních pneumatik společnosti (jejich přilnavost či životnost).

Debut v sérii IndyCar byl pro společnost skvělou příležitostí předvést potenciál pryže. „Zavedení přírodního kaučuku guayule do přední americké závodní série s otevřenými koly hovoří o důvěře, kterou máme v technologii a její potenciál jako škálovatelného, ​​udržitelného a domácího zdroje přírodního kaučuku – životně důležité suroviny,“ řekl Nizar Trigui, prezident společnosti.

Pro Bridgestone je guayule součástí plánu na dosažení uhlíkové neutrality a na výrobu pneumatik ze 100% obnovitelných materiálů do roku 2050. Zároveň chce do roku 2030 komercializovat používání pryže z guayule v pneumatikách. Pěstováním přímo ve Spojených státech se společnosti snižují i ​​náklady na dovoz kaučuku a tím se snižuje samotná uhlíková stopa z přepravy. Bridgestone investoval do výzkumu a pěstování plodiny dosud 100 milionů dolarů a vlastní Agro Operations Research Farm farmu s keři guayule o rozloze 287 akrů ve městě Eloy ve státě Arizona.

Získávání gumy z keře guayule

Podívali jsme se i na samotné získávání tak opěvované gumy z keřů guayule. Nejprve farmáři sbírají samotné keře, které se rozdrtí na částice a prosejí (k odstranění prachu a nečistot). Následně se rozdrcený materiál ještě pořádně promele, aby se odhalil obsah přírodního kaučuku.

Rozemletý materiál pak putuje do nádoby s rozpouštědlem, kde se od sebe oddělí tři základní složky a to pryskyřice, dřevný materiál a guma. Tyto složky lze jednotlivě zpracovat dále. Pryskyřici lze použít jako přísadu do pneumatik nebo nafty, nebo jako lepidlo. Dřevný materiál se může energeticky spalovat nebo využít ve stavebnictví. Nakonec guma umí být použita v pneumatikách.

Nápad zelenších pneumatik s vlastnostmi dnešních moderních se nám moc líbí. Otázkou je kdy se pneumatiky začnou vyrábět pro širokou veřejnost, a jaká bude jejich cena. Jelikož Bridgestone do vývoje investoval nemalé peníze je předpoklad, že se ekologičtějších pneumatik dočkáme již brzy.

Heuréka, zákazníci jsou s námi spokojeni

review-person-icon
Spokojený odběratel

zakoupeno na runder.cz 27.08.2024

80%
  • + ceny
  • + třídění podle typu auta
  • - dětinský způsob komunikace bez obsahu
  • - dát papírový kabinový filtr bez zabezpečení do společné krabice s 5l kanystrem s olejem a vodou do ostřikovačů je fakt nesmysl, filtr dorazil pomačkaný, ale šel po vyrovnání použít.
review-person-icon
Spokojený odběratel

zakoupeno na runder.cz 27.08.2024

100%
  • + Rychlé a bezproblémové vyřízení
review-person-icon
Spokojený zákazník

zakoupeno na runder.cz 28.08.2024

100%
  • + Rychlé doručení
  • + Zboží dorazilo v pořádku
Katalog produktů
expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  90% zboží
doprava-img
Rychlá doprava  až do Vaší garáže
darcek-img
Pečlivě balíme  aby balík došel v pořádku